Ny løbestil – hvordan gør jeg?

Udledt fra en post på facebook, hvor en fyr spurgte om hvorfor han fik ondt når han forsøgte at løbe en stil hvor man kom vær fra dét som blev kaldt “Fedtmule-stilen” (se video her), samt hvordan han skulle gøre mht. distance og tempo, måtte jeg komme frem med en faglig side af sagen.

Der er generelt skræmmende at se hvor mange “kloge hoveder” der sidder derude og forsøger at tilrette folk over facebook, med deres løbestil. Én gang for alle…..VI ER ALLE FORSKELLIGE, OG DER ER IKKE ÉN LØSNING SOM FUNGERER PÅ ALLE!!!
Dét som Dennis Ritter bliver instrueret i hedder Pose-running, og er bestemt IKKE et mirakelmiddel.
Alt den positive dokumentation som er FOR Pose-running, er udført af Nicholas Romanov, som sjovt nok selv er “opfinderen” af Pose-running. (tænk hvad i vil om dette)
 
Hvis man tager et kig på den videnskabelige dokumentation som er foretaget med en mindre metaanalyse (Peter Raftalt, PhD studerende og MSc – Københavns Uni), kan man konkludere at:
1) Du øger dit iltbehov ved denne løbestil
2) du mindsker belastningen på dine knæ (POSITIVT)
3) Du øger belastningen på dine ankler og underben, MARKANT!
..så altså, hvis du vil øge dit iltbehov, og øge din belastning på ankler og underben….så er POSE-running lige for dig. 🙂
 
I stedet for at hoppe på en sådanne ændring (hvilket heldigvis fungere for en del), burde man nærmere vurdere om det er sådanne en ændring der skal til, eller måske nærmere en blanding af det bedste fra både POSE-running, barfods-løb, natural-running, forfodsløb, Chi-running og hvad ved jeg at de alle sammen hedder.
 
Som fagperson vil jeg klart anbefale at få en kvalificeret vejledning, hvis man på nogen måde overvejer at ændre sin løbestil. Og lige for alle jer som ikke er med, så er en kvalificeret vejledning IKKE en person som tror at én løbestil er løsningen på alt (ingen nævnt, ingen glemt). En kvalificeret vejledning får man heller ikke, hos en løbebutik der – som navnet BUTIK antyder – har til formål at sælge dig nogle sko (som der i øvrigt heller ikke er nogen som helst form for dokumentation for virker skadesforebyggende, Rasmus Ø Nielsen, Aalborg Uni). Desuden har de desværre for vane at bilde kunderne ind at man kan se hvad der sker når man løber, VED AT FILME UNDERBENENE!
 
Har du intentioner om at ændre på din løbestil, eller har du ondt, og forstår ikke hvorfor så opsøg en fysioterapeut med videreuddannelse indenfor netop løb og optimering af løbestil. Der findes flere gode rundt om i landet.
Fysioterapeuter, har jeg trods alt 3½års uddannelse i bevægeanalyse…..så hvorfor vil nogen som helst vælge andet?
 
Med Venlig Hilsen
Fysioterapeut og løbestils-“nørd”
Kasper Sass Kierkegaard
www.KSK-Fys.dk