Symptomgivende struktur vs. årsagen

…disse er langt fra altid det samme, næsten tværtimod.

Først skal vi lige have 2 fysiologisk grundlæggende ting på plads.

  1. Alt bevægelse og træning, nedbryder kroppens væv, og igennem restitution genopbygges vævet. Denne process kaldes en inflammation, og er en god ting for kroppen. Dette er normalt ikke noget som vi mærker. (superkompensation)
  2. Hvad vi i daglig tale kalder en skade, kommer grundet noget væv som bliver udsat for et større stress, end det kan håndtere. Altså bliver vævet belastet mere end det kan nå at restituere fra, og inflammationen som skal genopbygge vævet giver så stort et respons at den til sidst provokerer et smertestimuli. (overtræning)

size1_content1_grafik_superkompensation2

Hvis man har pådraget sig en overbelastning, så er kroppen allerede i gang med at hele den, og derfor er det vigtigt at give kroppen ro, da mere belastning på en ikke helet skade, blot vil “loope” inflammationsprocessen. Helingen starter forfra på ny – med en dårligere opheling til følge.
Den normale inflammationsprocess, forløber over 21-40 dage (alt efter hvilken litteratur man læser), går den ud over denne klassificeres den som “kronisk”, og der vil være behov for behandling for at komme videre.
Som note til dette, skal siges at selve inflammationsprocessen godt kan hjælpes hurtigere på vej, ved rigtig opførsel eventuelt suppleret med behandling. Så opsøg en fysioterapeut.

For at forstå hvorfor man får tilbagefald gang på gang, på trods af behandling er netop at man har fået behandlet symptomgivende strukturer, men ikke fået fjernet årsagen. Som oftest får man en besked om at optræne årsagen, men i det øjeblik man ikke har symptomer længere, stopper man desværre.

Et eksempel på dette kunne være “løberknæ”, som er en inflammations-tilstand på ydersiden af knæet med afficering af slimsæk og/eller senespejl. I dette tilfælde vil årsagen typisk være enten en kompensation oppe fra hoften, hvor muskulaturen er for svag, eller en ankelproblematik som tvinger underbenet i en indadrotation – begge med et øget stress på senespejlet.

Det generelle billede er at skaden kommer dér hvor kompensationen finder sted. 1000kr-spørgsmålet lyder altså ikke HVOR gør det ondt, men HVORFOR gør det ondt. Husk det nu inden i “blot” ruller løs med en foam-roller på jeres hofte, masserer jeres skinneben eller tager NSAID’er.

Der er ALTID en årsag, find den hvis du vil blive din skade kvit!